tisdag 25 augusti 2009

Socialdemokrati som ideologi och föreställd gemenskap

Det sägs att socialdemokratin inte är en ideologi.


Socialdemokratin är kanske inte, i likhet med socialism, konservatism och liberalism, vad man kan kalla en renodlad ideologi. Men nödgas vi för den sakens skull nöja oss att kalla fenomenet, som Erik Laakso, som ett hopkok av de klassiska ideologierna, eller kort och gott Socialkonservatistliberaler?

En jämförelsevis ny argumentationsfront inom den politiska filosofin,
Kommunitarianismen, har på senare år präglat det socialdemokratiska självmedvetandet och varit central i såväl självrannsakan som sökandet efter en ny framtid för reformismen. En kommunitär läsning verkar möjliggöra finare distinktioner och en rimlig historisk förståelse av Socialdemokratins utveckling bortom ideologitriaden. Så även om Göran Perssons självgivna epitet ”social demokrat” förefaller exemplifiera ett hopkok av de grundläggande ideologierna som fallit svenska folket på läppen i över 70 år, är socialdemokratin som rörelse mer än så.


Inom den politiska filosofin har kommunitarianismen sedan en tid utgjort ett alternativ någonstans mellan socialkonservatism och socialliberalism. Framförallt genomsyras denna strömning av ifrågasättandet av den individualistiska rättvisefilosofi som varit hegemon ända sedan Rawls revolutionerade den politiska filosofin genom A theory of justice på 80- talet.

Exempelvis söker sig Anders Nilsson och Örjan Nyström i Reformismens möjligheter Socialdemokratins rötter i de kommunitära reaktioner som följde på kapitalismens utbredning under den liberala vågen i slutet av 1800-talet. De oreglerade marknadskrafterna skapade otrygghet och social upplösning, som möttes av kommunitära reaktioner som innebar en tillflykt till en föreställd social gemenskap. Istället för att ideligen värderas utifrån ett skiftande marknadsvärde hungrade människan efter delaktighet i något större, en överindividuell moralisk gemenskap som manifesterade sig i två dimensioner som genomgående präglat socialdemokratins utveckling:

  • style="">Marknadskrafternas upplösning av sociala och moraliska band, genererade en folklig nationalism. Denna manifesterades tanken om folkhemmet eller det goda hemmet: folkgemenskapen som bygger samhället av jämlikar.
  • Tron på marknadskrafternas frigörande minskade utrymmet för politisk handling, vilket landade i en politisk determinism som anpassade sig till marknadens behov. Socialdemokratin innebar en återuppväckelse av tron på politiken, en vilja till politisk makt som kunde styra samhället i en önskad riktning.


Arbetarrörelsen kanaliserade skickligt dessa kommunitära reaktioner och fann i det konservativa begreppet folkhemmet ett uttryck för människans hunger efter gemenskap. Franska revolutionens frihet, jämlikhet och broderskap blev paroller för ett medborgarhem som blev demokratiskt till sin karaktär. (Till skillnad från i Tyskland, där liknande strömningar urartade i fascismens nations- och rasgemenskap).

En sak som utmärker Socialdemokratin är dess förmåga till att samla breda väljargrupper under sin fana, och detta under paroller som inspirerats av samtliga ideologier. Mer än som ett hopkok, låter Socialdemokratin nu som ett kommunitärt subjekt. En rörelse av mer än enskilda individer, som betraktar samhället eller gemenskapen som en organism. Härmed verkar den ideologiska triaden vara överskriden sedan länge, gemenskapen uttrycker sig olika beroende på rådande samhälles kultur, nationalitet och moral. Men som S Anderberg påpekar om olika kommunitaristiska inriktningar:


”Gemensamt för dem alla är ambitionen att balansera rättigheter och ansvar samt att uppnå balans i samhället mellan staten, marknaden och de gemenskaper som utgör samhället, framför allt i sociala och moraliska frågor”

http://kultforum.blogspot.com/2009/06/kommunitarianism-konservatism.html


Socialdemokratin balanserade skickligt människans frihetssträvan med gemenskapens inbördes jämlikhet. Kanske har Socialdemokratin varit så framgångsrik genom åren just eftersom den är följsam vis a vis folkets strävan efter gemenskap. Att försöka förstå Socialdemokratisk ideologi i avsaknad av ett utvecklat begrepp av den gemenskap som utgjorde dess politiska subjekt, ter sig dock svårt.

1 kommentar:

  1. Ah, Shiri Bermans "The Primacy of Politics" ska definitivt upp på läslistan.

    En notering för mitt eget minne: det är viktigt att skilja på handling och retorik här. När vi talar om vad socialdemokrati "är" så finns det ju alltid ett logiskt avstånd mellan hur man appellerar till medborgarna och den politik man faktiskt för. Dessa kan med fördel hållas åtskilda och det förstnämnda ska inte med nödvändighet ges företräde i denna diskussion.

    Noteras bör även hänvisningarna till "balans" mellan de tre entiteterna stat, marknad och (civil?)samhälle, som återfinns i de kommunitära idealen, och som det tycks även i svensk socialdemokrati. Jfr den korporativism som vi länge använde som metod, och som fortfarande finns som levande idé i åtminstone vissa ledande kretsar i partiet - för en kritisk betraktelse, se här:

    http://copyriot.se/2009/03/16/om-korporativism-i-fem-punkter/ (ffa punkt 5)

    och även här:

    http://copyriot.se/2009/05/07/konsumentratt-nej-tack-vi-vill-inte-ha-ett-annu-mer-korporativt-eu/

    "Balans" i samhället är annars en metafor som jag främst förknippar med konservativa idéer. Men det vill till att tänka vidare. En möjlig väg vidare i det här är Rothsteins böcker "Den korporativa staten" och "Korporatismens fall och den svenska modellens kris", samt avsnittet "Functional Analysis as Ideology (Conservative and Radical)" i Robert K. Mertons "Social Theory and Social Structure".

    SvaraRadera